Lunární Sabat obhájen - 2. část

 


Pravda si neprotiřečí. Když je vše okolo zmatek a chaos, Pravda jediná je nezranitelná. V zarážející vřavě mnoha protichůdných názorů se objevila různá tvrzení proti biblickému lunárnímu Sabatu. Většina z nich je důsledkem nedostaku poznání a porozumění pravdě. Všichni jsme zdědili mylné představy a tradice předané pohanským křesťanstvím. Avšak Písmo odhaluje svá tajemství každému Hledači Pravdy. Nikdo nemusí zůstat ve zmatku a omylu.

 

Námitka 1:
“Lunární Sabatisté nepočítají některé dny týdne. Jejich kalendář je plný ne-dnů!”


Neexistuje nic takového jako “ne-den” nebo “prázdný den”. Veškerý čas se počítá a biblický luni-solární kalendář nevynechává žádný čas. Solární a luni-solární kalendáře užívají rotaci země okolo slunce k výpočtu roků. Protože solární rok trvá 365.25 dní, extra čas je připočítán u Gregoriánského kalendáře přidáním přechodného dne. Tímto “přechodným” dnem je 29. únor a dochází k němu každé čtyři roky.


U solárních kalendářů jsou délky měsíců libovolné délky a nejsou zakotveny k ničemu v přírodě. Biblický luni-solární kalendář naproti tomu spojuje své měsíce s cykly měsíce. Lunace, podobně jako solární rok, není celé číslo a trvá 29,5 dní. A proto mají některé měsíce 29 dní a jiné 30 dní. Při lunaci s 30 dny je 30. den “translation” den. Je to astronomický termín, který se vztahuje na časovou periodu kdy není viděn měsíc, předtím, než začne nová lunace.

Translation den se nachází mezi posledním sedmým dnem Sabatem v měsíci a dnem Nového Měsíce následujícího měsíce. Není součástí týdenního cyklu, ale NENÍ “prázdný” den. Má své datum v měsíčním cyklu.

 

Námitka 2:
“V lunárním kalendáři se Sabat pohybuje různě každý měsíc. Týdenní Sabat připadá na různé dny týdne. Někdy je to v pondělí, další měsíc se změní ve Středu a poté ve čtvrtek. Nikdy není stálý.”


Nejvíce znatelný rozdíl mezi Gregoriánským kalendářem a Biblickým kalendářem se nachází v týdenním cyklu. Gregoriánský kalendář, podobně jako předchozí Juliánský kalendář, má neustálý týdenní cyklus. Biblický kalendář, podobně jako většina starodávných kalendářů, ho nemá. Jedině tento rozdíl v týdenních cyklech způsobuje, že se lunární Sabat jeví jako proměnlivý od měsíce k měsíci na Gregoriánském kalendáři. Biblický kalendář je velmi stálý.

Protože týdenní cyklus Biblického kalendáře začíná vždy opět s prvním srpkem měsíce, data měsíce vždy dopadají na stejné dny týdne. Tak tomu není na Gregoriánském solárním kalendáři. Sedmý den Sabat se pohybuje od data k datu, které je každý měsíc jiné po celý rok. Pravý Biblický Sabat je však velmi stálý, není proměnlivý a vždy dopadá na 8., 15., 22. a 29. den lunárního měsíce.

 

Námitka 3:
“Nové Měsíce nemohou být Sabaty jednoduše proto, že Bible udává množství příkladů, kdy lidé cestovali nebo pracovali na Nový Měsíc!”


Je pravda, že Bible udává příklady lidí, jak cestují nebo budují svatostánek na Nový Měsíc.Je to proto, že Nové Měsíce nejsou sedmý den Sabat. Různá omezení ohledně cestování a vaření v sedmý den Sabat se neaplikovala na dny Nového Měsíce. Přesto jsou dny Nového Měsíce dny uctívání. Jsou to dny, kdy je rodina pospolu. Dny radosti a díkůvzdání za požehnání minulého měsíce a obnovení zasvěcení pro nadcházející měsíc. Nové Měsíce jsou vlastní skupinou dnů uctívání. To je demonstrováno v záznamu požadovaných obětí uvedených v Numeri 28 a 29.

Dny s nejmenším množstvím požadovaných obětí byly obyčejné pracovní dny. Sedmý den Sabat měl více požadovaných obětí než obyčejné pracovní dny.
Dny Nového Měsíce měly dokonce ještě více požadovaných obětí než sedmý den Sabat. Jen roční svátky měly více požadovaných denních obětí než Nové Měsíce. Písmo prezentuje Nové Měsíce jako čas uctívání ve věčné budoucnosti:
"I stane se, že od Nového Měsíce do Nového Měsíce, od Sabatu do Sabatu přicházeti bude všeliké tělo, aby se klanělo přede mnou, praví Yahuwah." (viz Izaiáš 66,23)

Všichni, kdo touží uctívat Stvořitele, tak budou činit v Jeho ustanovené časy: týdenní, měsíční a roční časy určené k bohoslužbě.

 

Námitka 4:
“Tato myšlenka lunárního Sabatu si sama protiřečí! Pokud by tato teorie byla pravá, znamenalo by to, že k Exodu došlo na lunární Sabat a tím byl Sabat porušen.”

 

Je pravda, že Izraelité opustili Egypt v 15. den Prvního měsíce. Nepřestoupili však Sabat, protože svaté hodiny již pominuly, když odcházeli. Biblický záznam poskytuje dvě důležité zmínky ohledně času Exodu.Numeri 33,3 udává datum Exodu:
„Nejprv z Ramesses jdouce prvního měsíce, v patnáctý den téhož prvního měsíce, nazejtří po slavnosti Fáze vyšli synové Izraelští v ruce silné před očima všech Egyptských.“ (Numeri 33,3)

Deuteronomium 16,1 odhaluje, že k tomu došlo v noci:
"Ostříhej měsíce Abib, abys slavil Fáze Yahuwaha tvého Elohim, nebo toho měsíce Abib vyvedl tě Yahuwah tvůj Elohim z Egypta v noci." (viz Deuteronomium 16,1)

Datum Exodu bylo 15. Abib, první měsíc, den po Fázi. V lunárním měsíci je 15. den vždy sedmý den Sabat. Avšak Izraelité odešli v noci, poté, co uplynuly svaté hodiny Sabatu. Musíme si pamatovat, že Yahuwah je Zákonodárce. Tak jako si pravda sama neprotiřečí, Yahuwah, který sám je pravda, nikdy nepřestupuje Své vlastní zákony.

 

Námitka 5:
“Sobota byla vždy sedmým dnem Sabatem. A právě to slovo 'Sabbath' bylo zachováno v mnoha jazycích a vždy určovalo sedmý den Sobotu.”


Skutečnost, že slovo “Sabbath” se objevuje v mnoha jazycích, není důkazem, že Sobota je biblický Sabat. Dokazuje to jen to, jak dalece se rozšířilo zpohanštělé křesťanství. “Sobota”, stejně tak jako cyklus stále se opakujících týdnů, je celkem nedávný přídavek ke kalendáři. Když Julius Cesar odstranil luni-solární kalendář z Římské Republiky a přijal přímý solární kalendář, Juliánský kalendář, měl týden osm dní, pojmenovaných od A do H.

Když Mitraismus, tajný kult Peršanů, získal na popularitě v Římě, byl přijat pohanský planetární týden. Takto vznikl sedmidenní týden začínající na dies Saturni, neboli Saturnův den. Druhým dnem týdne byl dies Solis, neboli Den Slunce.Třetím dnem týdne byl dies Lunæ, neboli Den Měsíce. Týden končil na dies Veneris, čili Venušin Den, což je dnešní Pátek.

Římské přijetí Mitraismu je přímo zodpovědné za ukončení osmidenního Juliánského týdne a přijetí sedmidenního planetárního týdne:

“Není pochyb o tom, že rozmach iránských [peršanských] mystérií hrál zásadní roli ve všeobecném přijetí týdne s nedělí jako svatým dnem ze strany pohanů. Názvy, které nevědomě používáme pro ostatních šest dní, se začaly používat ve stejnou dobu, kdy Mitraismus získal své stoupence v provinciích Západu a není přehnané domnívat se, že existuje souvislost mezi jeho triumfem a tímto současným fenoménem.” (Robert L. Odom, Sunday in Roman Pagansim, p. 157.)


Mitraismus byl sluneční kult. A proto Den Slunce se stal stále více a více důležitým.

“Věhlas doprovázející dies Solis [den Slunce] se zajisté taky přičinil o všeobecné uznání Neděle jako svátku. To je spojené s důležitější skutečností, a sice, přijetím týdne všemi Evropskými národy.” (Franz Cumont, Astrology and Religion Among the Greeks and Romans, p. 163.)

Sedmidenní planetární týden byl pojmenován podle planetárních bohů. Když se tento týden rozšířil po celé Evropě, rozšířila se spolu s tím i jména dnů týdne.
Mnoho jazyků dnes dokazuje římsko katolický vliv přejmenováním prvního dne týdne Neděle na “Den Páně” a Soboty, sedmého dne týdne jako “Sabbath”. To však NEJSOU původní jména dnů týdne.

“Astrologický vliv je samozřejmě ještě výraznější na okraji Římské říše, kde křesťanství přišlo až mnohem později. Angličtina, holandština, bretonština, velština a korniština, což jsou evropské jazyky, ve kterých se až dodnes uchovala původní planetární jména všech sedmi dnů týdne, jsou všechno jazyky, kterými se hovořilo v oblastech, které byly mimo křesťanský vliv během prvních staletí naší éry, kdy byl astrologický týden šířen po celé říši.” (Eviatar Zerubavel, The Seven Day Circle: The History and Meaning of the Week, p. 24.)


Sobota, stejně jako pohanský Juliánský kalendář, který ji přijal v prvních staletích n.l., je nepopiratelně pohanská. Není to pravý Biblický sedmý den Sabbath a žádné množství přejmenování na “Sabbath” ho nemůže transformovat na pravý biblický Sabbath.

“Pohanská jména planetárního týdne byla uchována v kalendáři používaném mezi takzvanými křesťanskými národy. Pokaždé, když se podíváme na kalendář, máme před námi stálou připomínku sloučení pohanství a křesťanství, ke kterému došlo v důsledku velkého náboženského odpadlictví – onoho “odpadnutí” předpovězeného apoštolem Pavlem, ke kterému došlo v prvních staletích křesťanské církve a které vytvořilo dnešní Babylon protichůdných sekt a vyznání, jež vyznávají jméno Kristovo.” (Robert L. Odom, Sunday in Roman Paganism, p. 202.)

 

Námitka 6:
“Lunární cyklus má na svědomí to, že člověk poruší skutečný nenarušený řetězec sedmých dnů Sabatů, který se táhne zpět až k týdnu Stvoření.”

 

Toto je úsudek založen na dlouho trvajícím názoru, že týden střídá týden bez přestávky od Stvoření. Avšak moderní týden pochází přímo z pohanství. Počínaje jmény dnů týdne až k opakujícímu se týdennímu cyklu je možné vystopovat pohanský původ dnešního týdne. Jediná podobnost s Biblickým týdnem je počet dnů v týdnu.

Obojí, moderní týden a Stvořitelský týden má sedm dnů. Moderní týden je však Satanův klam, předurčen k tom, aby napodobil Biblický týden. Planetární týden byl upraven do moderní podoby se začátkem v Neděli a koncem v Sobotu na koncilu v Nicæa ve čtvrtém století n.l.

“V roce 321 n.l. určil Konstantin, císař Říma, . . . skrze civilní uzákonění “ctihodný den Slunce”, jenž byl pak “hoden svého uctívání”, týdenním dnem odpočinku v říši. . . Uzákonění týdenního zachovávání Neděle způsobilo oficiální uznání sedmidenního týdne a jeho začlenění do oficiálního kalendáře Říma. Římané pak tento kalendář předali nám a v něm stále máme dávné planetární názvy dnů týdne.” (Robert L. Odom, Sunday in Roman Paganism, pp. 244.)

“Padělek uctívání vyžaduje padělek kalendáře a koncil v Nicæa to poskytnul. Biblická kalendářní systém byl nahrazen pohanským solárním kalendářním systémem a planetární týden nahradil Biblický týden, který byl závislý na měsíci.” (eLaine Vornholt & L. L. Vornholt-Jones, Calendar Fraud, p. 53.)

“Tento planetární týden byl pohanským padělkem pravého Biblického týdne ustanoveného Stvořitelem na počátku historie Země. V tomto padělaném týdnu používaném ve starodávném pohanství, byl “úctyhodný den Slunce” uznáván pohany více než ostatních šest dní, protože byl považován za svatý díky Slunci, hlavou mezi planetárním božstvem. . . . Tak jako pravý Sabat je neodlučně spojen s Biblickým týdnem, tak i falešný Sabat [Sobota] pohanského původu potřeboval týdenní cyklus. Takto vidíme, že planetární týden pohanství je dvojčetem Neděle a že tyto dvě padělané instituce jsou propojené . . .” (Robert L. Odom, Sunday in Roman Paganism, pp. 243-244.)

 

Námitka 7:
“Konflikt mezi zachováváním Neděle a zachováváním Sabatu byl vždy konfliktem proti dni běžně známém jako “sobota”. Není žádný záznam o konfliktu mezi Nedělí a pohyblivým Sabatem, není žádný záznam o křesťanech, že by kdy užívali odlišný kalendář.”

 

To není pravda a záznamy dějin to potvrzují. Přechod z uctívání podle Biblického kalendáře k plnému přijetí pohanského kalendáře nebyl událostí, která se udála přes noc nebo dokonce během jednoho života. Byl to proces vkrádajícího se kompromisu po staletí. Jakmile někteří křesťané začali odpadávat od víry a přijímat různé prvky pohanství, jiní křesťané stáli pevně za pravdou a nenechali se zviklat, I když se setkali s tvrdou opozicí.

“Na každém kroku směrem k odpadlictví, na každém kroku k přijetí forem uctívání slunce a proti přijetí zachovávání Neděle samotné, byl neustálý protest všech opravdových křesťanů. Ti, kteří zůstali věrní Kristu [Spasiteli] a pravdě čistého slova . . . [Yahuwahova], zachovávali Sabat Pána podle přikázání a podle slova . . . [Elohim], který ustanovil Sabat jako znamení, skrze které je Pán, Stvořitel nebe a země, odlišen od všech jiných bohů. Tito následovně protestovali proti každé fázi a formě uctívání slunce. Jiní učinili kompromisy, obzvláště na východě, když zachovávali obojí: Sabat a Neděli. Ale na západě pod vlivem Říma a pod vedením církve a biskupů Říma, Neděle samotná byla přijata a zachovávána.” (A. T. Jones, The Two Republics, pp. 320-321.)

Tyto vkrádající se kompromisy křesťanů, kde někteří měli den uctívání v lunární Sabat a Neděli, jiní v Sobotu a Neděli, a další jen v Neděli, způsobily velký zmatek mezi pohanskými Mitraisty. Tertullian, ranný křesťanský spisovatel, přiznává tuto skutečnost. Jasně udává, že křesťané, kteří uctívali Saturnův den jako sedmý den týdne se sami odchýlili od zvyklostí Izraelitů, o kterých nevěděli.

“Měli by nás mít za Peršany [Mitraisty], nejspíš . . . Důvodem pro to je, domnívám se, že je známo, že se modlíme k východu . . . Podobně, jestliže věnujeme den Slunce slavnosti (ze zcela odlišného důvodu než uctívání Slunce), jsme na druhém místě za těmi, kdo uctívají den Saturna, kteří se sami odloučili od židovského zvyku, o kterém neví.” (Tertullian, Apologia.)

Zvyk uctívat Saturnův den, sedmý den týdne od doby, kdy byl přeměněn z prvního na poslední den týdne, byl založen na zvyku Izraelitů uctívat sedmý den Sabat. Avšak Sobota nebyla hebrejským Sabatem, protože týdenní cykly byly odlišné. Skutečnosti dějin odhalují, že Sobota není nic jiného než jen den pohanského planetárního týdne, uctívající krvežíznivého planetárního boha Saturna.

Širokosáhlé přijetí tradice vedlo mnohé k domněnce, že jejich nauka je založena čistě na Písmu, zatímco je skutečnost taková, že mnohé nauky jsou pouze starodávnými zvyky pocházejícími z pohanství. Všichni mají posvátnou zodpovědnost studovat každou nauku pro sebe samé.

Ať nikdo nezaujme postoj proti pravdě o Biblickém kalendáři, dokud důkladně neprostuduje danou oblast. Písmo Svaté varuje předtím, aby kdokoliv zaujal uspěchaný a dogmatický postoj dříve, než prozkoumá pravdu.

“Kdož odpovídá něco, prvé než vyslyší, počítá se to za bláznovství jemu a za lehkost.” (Přísloví 18,13)

Sabat, který je znamením věrnosti Stvořiteli, má mimořádný význam pro každého, kdo žije na zemi. A proto:

"Horlivě usiluj, aby ses před Elohima postavil jako člověk osvědčený, pracovník, který se nemusí stydět a který správně rozděluje slovo pravdy." (2.Timoteova 2,15)

 

Přijmeš výzvu Nebes studovat pro sebe sama?
Budeš hledat, abys našel a zachovával pravý sedmý den Sabat?